Kennis-maken of inschrijven
Techlab!
27 oktober

Groep 8 heeft de afgelopen 5 weken gewerkt in het Techlab van Het Rhedens. Dit maakt deel uit van het project Sterk Techniekonderwijs. 

 

Eén van de activiteiten lijnen van Sterk Techniekonderwijs is de doorlopende leerlijn techniek en technologisch onderwijs po/vo. In de gemeente Rheden zijn Het Rhedens, PCBO Rheden en Scholengroep Veluwezoom een samenwerking gestart om leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs te interesseren voor techniek en technologie

Aan de hand van de 7 werelden van techniek zijn er inmiddels drie lessenseries gemaakt: 

 

Techmodule 1: Energie, water &veiligheid- Het maken van een Pokémonbeveiliger 

Techmodule 2: Wonen, werken & verkeer- Het maken van een waterbestendige woning 

Techmodule 3: Ontwerp, productie& wereldhandel- Het maken van een verkoopfilmpje/ reclamespot m.b.v. filmtechnieken 

 

Wij hebben deze periode gewerkt met de Techmodule 3. 

De kinderen kregen de opdracht een Klokko-filmpje te maken. Ze moesten een voorwerp gaan verkopen dat niet bestond. Dus eerst zelf bedenken waar het voor bedoeld was en wat je ermee kon doen.  

De leerlingen hebben met allerlei programma's gewerkt waarmee je kon filmen, editen, jingles opnemen en stop-motions maken. Natuurlijk moest er ook samengewerkt worden. 

 

Uiteindelijk was er een winnend filmpje en dit groepje ging naar school met de enige echte Technieklab Trofee! 

 

Techlab!

Groep 8 heeft de afgelopen 5 weken gewerkt in het Techlab van Het Rhedens. Dit maakt deel uit van het project Sterk Techniekonderwijs. 

 

Eén van de activiteiten lijnen van Sterk Techniekonderwijs is de doorlopende leerlijn techniek en technologisch onderwijs po/vo. In de gemeente Rheden zijn Het Rhedens, PCBO Rheden en Scholengroep Veluwezoom een samenwerking gestart om leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs te interesseren voor techniek en technologie

Aan de hand van de 7 werelden van techniek zijn er inmiddels drie lessenseries gemaakt: 

 

Techmodule 1: Energie, water &veiligheid- Het maken van een Pokémonbeveiliger 

Techmodule 2: Wonen, werken & verkeer- Het maken van een waterbestendige woning 

Techmodule 3: Ontwerp, productie& wereldhandel- Het maken van een verkoopfilmpje/ reclamespot m.b.v. filmtechnieken 

 

Wij hebben deze periode gewerkt met de Techmodule 3. 

De kinderen kregen de opdracht een Klokko-filmpje te maken. Ze moesten een voorwerp gaan verkopen dat niet bestond. Dus eerst zelf bedenken waar het voor bedoeld was en wat je ermee kon doen.  

De leerlingen hebben met allerlei programma's gewerkt waarmee je kon filmen, editen, jingles opnemen en stop-motions maken. Natuurlijk moest er ook samengewerkt worden. 

 

Uiteindelijk was er een winnend filmpje en dit groepje ging naar school met de enige echte Technieklab Trofee! 

 

27 oktoberLees verder
Kinderboekenweek 2025

De kinderboekenweek stond natuurlijk helemaal in het teken van lezen! In alle groepen hebben we nog meer aandacht besteed aan het plezier van boeken en verhalen. Elke klas kreeg een eigen boek (of zelfs meerdere!) cadeau, waarmee we samen zijn gaan lezen, ontdekken en genieten.

De kinderen hebben zich ondergedompeld in spannende avonturen, grappige verhalen en leerzame teksten. Er werd niet alleen gelezen, maar ook gepraat over de boeken en getekend bij de verhalen.

Als afsluiting van deze bijzondere week organiseerden we een voorleesshow. Tijdens dit gezellige moment lazen de oudere kinderen voor aan de jongere leerlingen. Het was prachtig om te zien hoe aandachtig er geluisterd werd en hoe trots de voorlezers waren. Samen hebben we laten zien hoe leuk lezen kan zijn – en hoe het verbindt!

We kijken terug op een inspirerende week vol verhalen, samenwerking en leesplezier. 📖✨

 

lezen trap

21 oktoberLees verder
Onze speerpunten voor 2025-2026

We zetten de basis van ons onderwijs extra sterk neer dit schooljaar. Hierbij focussen we ons op technisch lezen en spelling. Onze eindopbrengsten zijn op orde, maar we willen de opbrengsten in alle groepen op orde en stabiel krijgen. Hiervoor maken we gebruik van de subsidie basisvaardigheden. 

Ook volgen we een scholing om nog effectiever te kunnen werken met doelenplanners. Hierdoor kunnen we het aanbod voor rekenen en spelling nog beter op de leerlingen afstemmen.

 

Op de Emmaschool bouwen we verder aan de rijke en uitdagende leeromgeving: dit stimuleert de nieuwsgierigheid en de ontdekkende houding van onze kinderen. We werkten al met thema's in een doorgaande lijn van de peuters t/m groep 3. Doordat we sinds dit schooljaar werken met Code D maakt ook groep 4 t/m 8 kennis met thema, waar alle vakgebieden van wereldoriëntatie aan bod komen, maar ook ruimte is voor creatieve verwerking. 

 

Het muziekonderwijs heeft nog steeds een structurele plek in ons rooster. Een vakdocent neemt de groepen 1 t/m 6 mee in de wonderlijke wereld van muziek. Groep 7 en 8 maakt op projectmatige wijze kennis met dit vakgebied. 

 

We bouwen verder met het eigenaarschap van kinderen, door bijvoorbeeld hun bijdrage in driehoek gesprekken te vergroten en in gesprek te gaan met de leerlingenraad.  


Speerpunten

4 maartLees verder
Agenda van Veluwezoom

Onze school is onderdeel van Scholengroep Veluwezoom. Welke thema’s spelen er in 2025? Lees het op de poster.

 

Wij zijn nieuwsgierig naar de toekomst! Dit leren we ook onze kinderen. We zoeken elkaar op binnen Scholengroep Veluwezoom. Het maakt ons werk leuk. We leren van elkaar. Want uitgeleerd? Dat zijn we nooit. We zijn altijd nieuwsgierig naar hoe het beter, of anders kan. Vandaag en morgen. Zodat we onze leerlingen blijvend sterk onderwijs bieden. 

 

Download de poster in de bijlage. Daarop staan alle thema’s en projecten voor 2025.

 

jaaragenda 2024

4 maartLees verder
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren